skumt

Jag har tänkt på en sak, jag är 16 snart 17 år, och jag har aldrig varit alkoholpåverkad. Gränsen för att köpa alkohol på puben är 18 och för att handla på systemet 20. Ändå anses det som ovanligt och underligt att jag trots att jag är på tok för ung för alkohol aldrig druckit. Folk blev förvånade tom när jag var 15 och berättade att jag fortfarande aldrig varit full. Hur kommer egentligen detta sig? Min kropp, precis som alla andra kroppar i min ålder är inte redo för att hälla i sig alkohol eftersom att kroppen inte klarar av lika bra att skydda sig mot det gift man alltså häller i sig. Undrar om folk egentligen vet om det, man heller i sig rent gift som går från magsäcken med blodet direkt till levern som gör allt för att rensa bort giftet och då tar mycket stryk. Sedan för blodet med sig alkoholen till nervsystemet där det "angriper". Vi förlorar förmågan att känna av vår kroppstemperatur, vi bedövar oss något, alltså känsel förmågan försvinner, vi bedömer inte situationer likadant, vi blir aggressiva, vår reaktionsförmåga försämras och mycket mer. Det är alltså kroppens kontakt med hjärnan som blir svagare. Är det såhär vi vill behandla vår kropp?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0